B-day blog - Reisverslag uit Ketomella, Finland van Niels Rustenhoven - WaarBenJij.nu B-day blog - Reisverslag uit Ketomella, Finland van Niels Rustenhoven - WaarBenJij.nu

B-day blog

Door: Niels Rustenhoven

Blijf op de hoogte en volg Niels

08 Oktober 2016 | Finland, Ketomella

Eigenlijk had ik afgelopen week al een update willen schrijven, maar de afgelopen is gewoon zo vol gepland geweest dat ik er geen tijd voor gehad heb. Maar de afgelopen week zaten wederom vol met mooie momenten.

Na de hike in Pallas zijn we eindelijk begonnen met de kajaklessen en mogen we ook zelf het meer op als we willen. De eerste les ging met name over veiligheid en basistechnieken. De tweede dag hebben zijn we met name bezig geweest met stuurtechnieken en hebben we de basis van de buddy rescue geleerd. De derde dag was meer een toerdagje waarbij ieder één voor één de leiding overnam om leiderschap in kajakken te oefenen. tijdens deze dagen heb ik meer de rol aangenomen van assistent leraar gezien mijn ervaring met kajakken afgelopen zomer. Ook ga ik vanaf komende donderdag iedere week 2 uur kajak les geven in het zwembad, erg zin in! Ik kan dan wel een beetje kajakken, maar er les in geven is nieuw voor me. Dat wordt dus goed voorbereiden en waarschijnlijk leer ik er zelf net zo veel van als de rest van de groep.

Na onze kajakweek zijn we even een dagje Helsinki in geweest, waar toevallig net een landenmarkt bezig was. Dit was een markt waarbij ieder kraampje een land representeerde en in de meeste gevallen authentieke producten had en waarbij de mensen ook de taal spraken. Natuurlijk was de echte Griek net even weg en had de Finse assistent het overgenomen... Zul je net zien. Via de markt zijn we naar de haven gelopen aan de zee-kant van Helsinki waarnaast ook een enorm protest bezig was. Duizenden mensen kwamen bijeen om te protesteren tegen racisme. Het grootste gedeelte hiervan hebben we gemist, maar we zagen wel wat mensen voorbij komen die eraan meededen en hoorden later pas hoe enorm het eigenlijk was.

De week erna zijn we met het klimmen begonnen, wat ook weer een heerlijke activiteit erbij is. Op de eerste dag hebben we ons met name gefocust op hoe om te gaan met het materiaal, hoe te zekeren en zijn we buiten in bomen aan het klimmen geweest. Op de tweede klimdag hebben we eerst een low rope parcours gedaan, dus met slaglines, touwen en ander materiaal een parcours maken dat niet hoger is dan 40cm, maar wel tussen de bomen door loopt. In de middag hebben we ook kratten gestapeld, hierbij moest je dus de kratten beklimmen om zo iedere keer een kratje hoger neer te kunnen zetten. Een nieuwe activiteit voor mij, maar het was wel erg tof om te doen. (voor de meeste studenten is kratten stapelen misschien geen nieuwe sport, maar dat gaat net iets anders)
De derde klimdag zijn we naar een hal in Heslinki geweest waar we eerst oefenden op de muur en vervolgens vrij waren in wat we wilden doen. Uiteindelijk ben ik geëindigd bij een 6B muur waarna ik ben gaan boulderen, die sport is, fysiek gezien, wel gemaakt voor mij. Je ziet niet vast en gaat ook niet meters hoog, maar moet vaak ook horizontaal of ondersteboven om het parcours af te leggen en gaat veel meer om explosieve en gecontroleerde kracht ten opzichte van techniek in vergelijking met muur klimmen. Vervolgens zijn we weer Helsinki in geweest en hebben we de middag en avond daar doorgebracht met hier en daar hangen en mensen kijken(altijd leuk).

Aantal andere hoogtepunten of opmerkingen:
-Om boodschappen te doen moet er ongeveer 2 uur gelopen worden, waar ik al helemaal aan gewend ben.
- Het is heerlijk om 's avonds buiten te zitten om de sterren en de melkweg(die hier wel zichtbaar is) te bekijken
- We hebben alweer het noorderlicht gezien, altijd een prachtig moment.
- Ik heb mijn verjaardag gehad hier en mijn klasgenoten hebben mij verrast door om 00:10 mijn kamer in te komen met ballonnen, taart en gezang.
- Een high rope parcours tussen de bomen waarbij de moeilijkste bestond uit eerst een 12 meter lang touw te beklimmen.

  • 10 Oktober 2016 - 13:06

    Patricia :

    Hoi.....nog ffkes en dan gaan we het zelf mee beleven......

  • 12 Oktober 2016 - 13:01

    Miranda:

    OMG!! gewoon je bday vergeten,sorry!! Ik dacht wel word weer tijd voor nieuw verhaal. Als altijd blij dat t goed gaat,en zo fijn dat je t ook leuk vind. Weet zeker dat je een topper bent daar. en ja wist jamie lidl maar toch thx. belangrijkste nieuws was je bent halverwege. Kan aftellen. sterkte xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Ketomella

Niels

Voor mijn opleiding zal ik eerst 4 maanden doorbrengen in Santorini, Griekenland en vervolgens nog eens 4 maanden in Finland. In Griekenland ga ik aan de slag bij een outdoor adventure bedrijf voor mijn stage om zo veel mogelijk te leren over de mogelijkheden in de outdoor. In Finland gaat het om een outdoor adventure minor om mijn kennis nog verder te verrijken. Vind je het interessant om op de hoogte gehouden te worden van mijn 8 maanden durende avonturen, stuur dan even een berichtje en dan voeg ik je toe aan de mailing lijst. "Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go."

Actief sinds 02 April 2016
Verslag gelezen: 1027
Totaal aantal bezoekers 109519

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 05 December 2016

Adventure education Finland

14 April 2016 - 22 Augustus 2016

Stage Santorini Griekenland

Landen bezocht: